Hurra for spenstige småfolkbøker
Solum Bokvennen satser friskt på barnebøker, og har utgitt flere gode, bare i år. Sist ut er en elskelig serie for dem som blar med særlig besluttsomme fingre: 0-3-åringene. Og lista legges høyt. Her skal de små lære om natur og samfunn, kunst og design. Dette høres jo vilt ambisiøst ut, men forfatter Jonathan Litton og illustratør Thomas Elliot løser oppgaven med bravur.
Innbydende
Bøkene er enormt innbydende og roper på å bli tatt opp. De kommuniserer både tydelig og vakkert. Omslagene er fargesprakende, delvis glansede, og pappsidene så robuste at de tåler en omgang eller hundre. Seks bøker inngår i serien. Kategoriene er: Ingeniørarbeid, anatomi, zoologi, arkitektur, botanikk og økonomi. Så her kan alle som er lei bæsjen i småbarnsbøker – en debatt som har gått heftig etter at en svensk kulturredaktør mente mengden slike bøker er for stor – få noe å bryne seg på.
Ta for eksempel Littons bok om ingeniørarbeid.
Omslaget er uimotståelig. Her er det ikke en trad pappbok-perm som møter leseren, men en sober tegning av den knall røde broa Golden Gate, mot en knallgul sol i bakkant. Vi blar opp: «Ingeniører lager ting. Alt fra tårn og broer til roboter og raketter. La oss ta en nærmere titt!» Enkelte ordgrupper er uthevet i teksten, for eksempel substantiver. Slik kan leserne – her sitter liten og stor tett og hva er hyggeligere enn det – peke på tingen som hører til ordet i de på alle måter fargerike bildene.
Litton har valgt ut ingeniørlagde ting som barnet kan relatere til; mobiltelefoner, tv, fly. Utover i boka blir tingene, kategoriene og begrepene mer kompliserte: «noen ingeniører jobber med veldig små ting». I hjørnet av illustrasjonen, som viser en liten forsker, står ordet «bioingeniør». Illustrasjonene er stramme og energiske og viser andre ingeniørskapte ting, som ikke nevnes i teksten. For eksempel ulike typer biler. Og helt bakerst venter en overraskelse: En klaff som kan løftes, og hva gjemmer seg bak?
Begrepslæring
Botanikk-, zoologi og anatomi-boka er de mest åpenbare å begynne med for de yngste. Disse bøkene likner mer på bøkene barna kjenner fra før. I zoologiboka f eks møter vi de kjente dyrene og lærer hvor de bor, hva de spiser, hvordan de utvikler seg. Illustrasjonene er klare og sjarmerende, med kontrasterende farger og mange stirrende blikk. En liten Nemo kan leseren også oppdage, hvis hun leter litt.
Alle bøkene avsluttes med spørsmål som: «Kanskje du er en liten zoolog? Du vet aldri hva du kan komme til å oppdage». Eller en mer aktiviserende variant: «Kanskje du er en liten ingeniør? Hva vil du lage i dag?» Så er tiden for klaffen inne. Etter flere lesninger vil gjenkjennelsen være en del av gleden. Den lille vet at det venter en klaff (spenning) og kanskje husker hun hva som gjemmer seg der (En hund! Akkurat som hun husket!). Denne konstruksjonen er lur.
Også de andre bøkene ivaretar spenningen i illustrasjon og oppbygning. I tillegg tilbys begrepslæring: Ulike dyr og planter, kroppsdeler og sanser, samt ting, farger og størrelser.
Lur oppbygning
I tillegg til ingeniørboka, er boka om arkitektur favoritten. Kvaliteten er høy i alle bøkene, men disse to skiller seg mest ut fra de typisk masseproduserte pappbøkene. Arkitekturboka åpner med et myldrende bilde, der barnet kan se kjente bygninger, som brannstasjon og skole, før det mer fremmede introduseres, som pyramider. Til sist kommer mer spesifikke bygninger, som Colosseum og operahuset i Sydney.
Denne gradvise fordypningen, fra det generelle til det spesifikke, er fin, og foreldre kan lett tilpasse samlesningen til barnets alder.
Den boka som er drøyest, hvis vi tenker på hva en toåring kan fatte, er «Økonomi for småtasser». Det er vel ingenting de har mindre interesse av- og forstand på. Men også denne boka kan fungere som pekebok i første omgang – og så kan de vanskeligere ordene komme senere. Skjønt begreper som «grafer» og «tekstiler» virker i overkant, selv for de mest begavede. Litt mer om tall og telling hadde også vært bra.
Geniale
Mye er strålende ved disse bøkene: De er stilige, stramme og energiske. De er språk- og begrepslæring, både på høyt og lavt nivå. Det betyr at serien er fin å vokse med. Flere deler vel erfaringen at barna liker å komme tilbake til de første bøkene, etter at de er blitt «for store». Gjenkjennelse, mestringsfølelse og fordypning er stikkord her. «Grunnkurs for småtasser» utnytter pekebokformatet til fulle, er pedagogisk smarte og gøyale. Kort sagt: Geniale fagbøker for småtten.
BILDE: Fargeglade bilder og enkel tekst som gradvis fordypes, gjør serien til supre læringsbøker for barn.
https://www.dagbladet.no/kultur/genial-bokserie-for-de-minste/73839776