Julefortellinger av våre beste fortellere

Førjulstria er en fin tid å hanke inn barna til samlesning mellom slagene. Det er mange godbiter å velge i; advents- og julebøkene kommer på løpende bånd. Et ferskt tilskudd er «Jula er her! 24 fantastiske julehistorier for barn». Antologien, som er i lekkert storformat med julete omslag og rød skirting-rygg med gullskrift, er en samling nyere julefortellinger, skapt av noen av våre fremste forfattere og illustratører.

Det er strålende at de klassiske juleeventyrene suppleres av fortellinger der barnas samtid reflekteres: I «Jula er her!» er koronatid, teknologi, miljøbevissthet og fargerikt mangfold en del av fortellingene om jula. Blant bidragsyterne er Nora Dåsnes, som nylig vant Nordisk råds litteraturpris for barne- og ungdomslitteratur, og illustratør Mari Kanstad Johnsen som enda nyligere kom på New York Times’ liste over årets beste illustrerte barnebøker med «Dyrene sover». Blant kanonene er Frode Grytten og Maja Lunde, og Svein Nyhus og Kari Stai på illustratørsiden.

Sjangerbra

Tom Egeland åpner samlingen med en kort og fengende fortelling om en bestefar som serverer gåter til barnebarna, nå skal det gjettes! Deretter følger en av samlingens beste fortellinger, skrevet av Maria Parr, forfatteren bak glimrende bøker som «Vaffelhjarte» og «Tonje Glimmerdal». I denne lengre fortellingen møter vi en lillebror angrepet av alvorlig nisse-tvil. Dermed blir det baluba og fornøyelig dramakomedie på julekvelden.

Disse to første fortellingene etablerer en stil med stadige taktskifter; en lang fortelling følger en kort, tegneserieruter følger prosafortelling, som avløses av dikt eller brev. Bjørn F. Rørvik introduserer enda en sjanger, vitse-formen, mens Frode Grytten gir tips for å overleve ventetida: «Bytt merkelapper på pakkane», «Gjøm visakortet til far din inne i kakedeigen» eller «Slå av alle lysa og hør etter kva stilla høyrest ut som».

Sjangervariasjonen gjelder også bokas visuelle uttrykk. Tegnehanne bruker ruter til å fortelle om nissemor som er alene hjemme, ENDELIG. Nissen jobber som kjent bare én dag i året. Å snu på vante perspektiver, som Tegnehanne gjør ved rette blikket på skikkelsen ved siden av nissen, er et pluss. Et tilsvarende puss gir A. Audhilds Solberg i fortellingen om barnet som kjemper for å bli valgt som «Årets Lucia». En lur og elskbar fortelling.

Tyngde

De fleste bidragene har, som julefortellinger flest, et større alvor i bunn, og tematiserer savn, fattigdomsskam, ensomhet. De fleste skriver også inn samtida/ samtidsmarkører. Det er bra. Barn trenger fortellinger som kjennes relevante og speiler deres tid. Som Gulraiz Sharifs fortelling, der må bestefar feire jul alene i koronatida. Barnebarnet løser situasjonen ved å lage festivitas via ipaden.

På bokas bakside står det at tekstene er nye. Nyere er mer presist, for storparten er publisert tidligere. De som er trofaste lesere av juleheftetene «Juleroser» kan ha lest sytten av fortellingene før. Dette burde baksidetekst og forlagets nettsider opplyst om. Samlet sett er boka koselig lesning, men få av fortellingene oppleves som overraskende; litterært eller tematisk. Litt mer friksjon og uventede elementer hadde vært av det gode.

Dåsnes tegneseriefortelling er blant bidragene som oppleves friskt og nytt. Når én av skikkelsene sier: «Jeg vil ikke bry dere med å være trist når det skal være juleglede», peker hun presist på én av julas skyggesider. Likeledes er Maja Lunde og Svein Nyhus bidrag «Zorg» originalt, og det mest litterære i boka – billedlig, vakkert og håpefullt.

Springbrett

«Jula er her!» har flere illustratører i verdensklasse. Svein Nyhus’ strek stråler av egenart og eleganse, og Mari Kanstad Johnsen forener på nydelig vis det barnlige og raffinerte. Bildene er invitasjoner til barnet og springbrett for fantasien. Én av de aller fineste er laget av Øyvind Torseter. Hans bilde trigger vinterstemning, julestemning, følelsen av magi. Illustrasjonen får den voksne til å huske tradisjoner og eventyr, og barna til å dikte egne historier. Illustrasjonen er en vidunderlig, liten fortelling i seg selv.