Fire forlag kjempet om denne nye norske fantasyromanen for barn og unge
Mye av Fantasylitteraturen for unge lesere, er oversatt. Derfor er det ekstra spennende når en norsk debutant entrer banen, som ellers domineres av klassikere og ny-klassikere som Lewis, Tolkien, Dahl, Collins og Rowling. «Villdyr» haker av på flust av sjangertropene i historien om Embla, som føler seg annerledes og utenfor i den virkelige verdenen, men som blir den utvalgte i et parallelt univers av gode og onde krefter. Det kunne blitt skjematisk, men en liten knekk i fortellingen – en tvist som bryter med forventningene – gjør «Villdyr» til en spenstig og frisk mysterie-fortelling.
Handlingens heltinne er trettenårige Embla. Hun føler seg misforstått i familien og mislikt på skolen. Hennes eneste venninne har flyttet, og den perfekte storesøsteren gjør sitt ytterste for å forsure livet hennes. Foreldrene hakker stadig på Embla, og truer med omvendt husarrest, fordi hun helst sitter inne og leser. «Foreldredomstolen» er dypt bekymret for datterens «asosiale adferdsmønster». Derfor omklamrer Embla ivrig de merkelige tingene som begynner å skje rundt henne. Som at tordivler gir henne mystiske beskjeder.
Da Embla i et privat øyeblikk snik-filmes på skolen, topper alt seg. Et underlig ul, et slags primalskrik, slipper ut av henne. Herfra er det ingen vei tilbake for outsideren Embla. Den utstøtte blir den utvalgte i en verden av skikkelser som kan veksle mellom å være dyr og mennesker – hamløpere – og som lever midt iblant vanlige borgere. I deres verden får Embla en avgjørende rolle i kampen mot de onde Strigene og deres uhyggelige heksefyrstinne, Kvitving.
Forlagskamp
Villdyr-manuset ble visstnok sendt til fire forlag, som alle kom med tilbud om utgivelse til forfatter Håkon Marcus. Etter lanseringen gikk boka kjapt inn på Norlis topp ti-bøker. Marcus, som jobbet frem manuset i løpet av masterutdannelsen på Norsk Barnebok Institutt, virker gjennomgående trygg, både i språkføringen og i valg underveis i denne fortellingen om utenforskap og ønsket om å føle seg spesiell og utvalgt.
For den voksne leseren er romanen litt dryg innledningsvis. Men etter at de onde uglene, Strigene, nesten får kloa i Embla, og hun reddes av en kjekkas, skrus alt gradvis til. Embla berges inn i Hambassaden.. (befolket av Hamløpere), og snart kastes hun, nokså uforberedt, inn i den store Utmaksprøven. Sammen med to venner må hun kjempe seg gjennom en villmark der livet henger i en tynn tråd og der en magisk ring kanskje kan redde dem. Alt mens villdyr, monstre og onde krefter jager trioen.
Marcus virker å ha hatt det gøy underveis i skrivinga, særlig med navnene. Hamløpernes etterretning heter for eksempel Følgefot. Han er også god til å skape hufsen stemning, uten å smøre på for mye. Her fra Emblas første møte med uglene, før noe har begynt: «Ho, lød det ovenfra. Mot månelyset så hun silhuetter av to ugler. De var større enn på naturprogrammer, og de betraktet henne fra en grein mens de pendlet hodene fra side til side. Så foldet den ene lydløst ut vingene. I det samme var det det som om mørket i skogen ble tettere».
Tvist
Marcus forankrer den magiske fortellingen i en virkelighet som er gjenkjennbar for unge lesere. Brytningstid, med identitets-søken, annerledesfølelse, forelskelse og ensomhet, er stikkord. Det er neppe tilfeldig at det handler om «hamløpere». Ungdomstida kan være et hamskifte, en tid da identiteten blir tydeligere. Embla griper forestillingen om seg selv som den spesielle og utvalgte, begjærlig, som en livbøye i den urolige ungdomstida. Men selv om hun opplever å ha magiske krefter, «Viske» – en kraft av vilje og villskap, får hun ikke til å skifte fra menneske til dyr, som de andre.
Heri ligger ett av mysteriene og bruddet med forventningene, som nevnt ovenfor. I mye Fantasy glorifiseres helten, som den unikeste av de unike. Så enkelt er det ikke i «Villdyr». Denne tvisten er fint utenkt av Marcus. Et annet pluss er at leseren aldri kan være sikker på skillelinjene mellom de gode og onde. Helt frem til siste side lar forfatteren oss være usikre på hvem som står på hvilken side og hvorfor. «Villdyr» er en forfriskende debut om vennskap og skjebnefellesskap, myter og mørke, og ikke minst; om behovet for å passe inn.
DEBUTANT: En frisk debut som har forutsetninger for å bli en serie. Det tiltalende omslaget vil være god drahjelp for Fantasy-boka.